Como se recupero Islandia de la crisis
Como algunos sabrán, Islandia antes del 2008 era uno de los países más prosperos económicamente hablando, durante el inicio de la crisis económica de 2008, el país de la noche a la mañana, cayo en un precipicio económico al borde de la quiebra (Crónica de una Crisis no Anunciada).
Islandia, un país de a penas 320.000 habitantes, que fue lo que hizo para salir del borde de la quiebra e ir recuperando su estabilidad económica...
Pues primero que nada, actuar rápido, lo tenían más que claro, cuando vieron la caída reaccionarón inmediatamente y se pusieron a trabajar sobre las reformas necesarias con el FMI para sacar al país del borde de la quiebra, en octubre de 2009 la OCDE publico 2 working papers sobre Islandia y sus retos a los cuales debía hacer frente:
Chapter 1: The financial and economic crisis
The global financial and economic crisis has struck Iceland with extreme force. Iceland’s three main banks, accounting for almost all of the banking system, failed in October 2008. They were unable to resist the deterioration in global financial markets following the failure of Lehman Brothers. The banks had pursued risky expansion strategies – notably borrowing in foreign capital markets to finance the aggressive international expansion of Icelandic investment companies – that made them vulnerable to the deterioration in global financial markets. They had also grown to be too big for the government to rescue. When access to foreign capital eventually closed, the banks failed. Non-financial firms and households were also vulnerable to the deterioration in global financial conditions, having taken on a lot of debt in recent years based on inflated collateral values. In some cases, the debt was foreign-currency denominated, without matching foreign currency assets or revenues. In the wake of the banking crisis, the government obtained an IMF Stand By Arrangement to provide favourable access to foreign capital markets and creditability for the recovery programme. Even so, the recession is likely to be deeper in Iceland than in most other OECD countries owing to the seriousness of the banking crisis and the weakness of private sector balance sheets.
Monetary and fiscal policies face huge challenges: the banking sector has collapsed; the economy is in the midst of a deep recession; the exchange rate has plunged; capital flows have been frozen; inflation is elevated; public debt has risen; source of revenues have disappeared; social needs have increased; and the unemployment insurance fund has been nearly depleted. Against this difficult background, this chapter discusses what policy makers should do in order to restore balance in the Icelandic economy and lay out the foundations for a sustainable recovery. The key recommendations are to seek entry in the euro area and implement the fiscal consolidation measures necessary to comply with the IMF programme.
En ese mismo mes, aquí les dejo una entrevista a Mark Flanagan que fue el Jefe enviado por el FMI para supervisar las reformas en Islandia: Iceland: Quiet Progress on Key Reforms. Donde se resumen el campo y la manera de actuación sobre la economía de Islandia.
Dos años después, Cómo se recuperó Islandia tras haber estado a punto de morir. Por Poul M. Thomsen, Subdirector del departamento Europeo, Fondo Monetario Internacional. Publicado el 26 de octubre de 2011 en el blog del FMI iMFdirect.
El programa que al final acordamos con las autoridades de Islandia en un tiempo récord comprendía cuatro elementos importantes:
- Primero, se formó un equipo de abogados para asegurar que las pérdidas de los bancos no fueran absorbidas por el sector público. Al final, el sector público tuvo naturalmente que intervenir y garantizar que los nuevos bancos estuvieran suficientemente capitalizados, pero quedó al margen de las enormes pérdidas del sector privado. Esto fue un logro muy importante.
- Segundo, el objetivo inicial del programa consistió exclusivamente en estabilizar el tipo de cambio. En este caso, se utilizaron medidas no convencionales, especialmente los controles de capital.
- Tercero, se dejó que los estabilizadores automáticos operaran plenamente durante el primer año del programa, lo que permitió retrasar el ajuste fiscal. Esto contribuyó a apuntalar la economía en un momento de grandes tensiones.
- Cuarto, se racionalizó la condicionalidad, que se centró en la cuestión clave en ese momento: reconstruir el sector financiero. Si bien al final será necesario aplicar reformas en algunos ámbitos de la economía a nivel más general, estas no formaron parte del programa.
El 22 de junio de 2012, el FMI publicaba una nota de prensa: Iceland Repays Early Some Outstanding Obligations to the IMF. Press Release No.12/235.
Iceland today repaid, ahead of schedule, obligations to the IMF amounting to SDR 319.375 million (about US$483.7million).
The early repayment is about one fourth (23 percent) of the SDR 1.4 billion (about US$ 2.1 billion) that Iceland borrowed from the IMF under its Stand-By Arrangement (see Press Release 08/296). The amounts repaid early are obligations falling due in 2013 and 2014 under the original repayment schedule.
This early repayment will reduce Iceland’s outstanding obligation to the IMF to SDR 651.875 million (about US$987.3 million). This outstanding balance is projected to be repaid during 2012-16.
After this early repayment, and taking into account a similar early repayment of Iceland’s Nordic loans, reserve adequacy—as measured by the ratio of reserves-to-short term debt—will remain above the standard benchmark of 100 percent.
A prior early repayment was made on March 15, 2012 (see Press Release 12/84).
Es decir, Islandia al final, hasta se ha permitido adelantar sus pagos de la deuda...
Post relacionado, publicado el 28 de febrero de 2011: La Resurrección Económica en Islandia.
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